Szeretettel köszöntelek a Spanyol Nyelv Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spanyol Nyelv Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spanyol Nyelv Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spanyol Nyelv Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spanyol Nyelv Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spanyol Nyelv Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spanyol Nyelv Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spanyol Nyelv Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1599. június 6-án született Sevillában, anyja andalúziai volt, apja
portugál. Az idősebb Francisco Herreránál, majd Francisco Pacheco
manierista műhelyében tanult, utóbbinak elvette a lányát. Az alakok
formálását, s Caravaggio nyomán a fény-árnyék hatások megjelenítését is
itt tanulta meg. Korai művei vallási és zsánerképek, ilyen például a
Sevillai vízárus. Népszerűvé tette a csendélet és életkép ötvözetét, a
bodegónt, ilyen a Szépművészeti Múzeumban látható Étkező parasztok. E
jelenetei olykor bibliai témájúak: Krisztus Márta és Mária házában.
1623-ben
Olivares gróf főminiszter Madridba hívta, itt megfesthette IV. Fülöp
portréját. Ennek sikere nyomán udvari festő lett, negyven év alatt e
kinevezés volt a király legjelentősebb tette. A spanyol királyok jól
válogatták meg festőiket, udvari piktoruk volt Tiziano és Goya is.
Hispániában még soká a király s a főnemesség uralta a művészetet is,
szemben a polgári Hollandiával és Angliával. Mivel azzal vádolták, hogy
csak fejeket tud festeni, Velázquez elkészítette A mórok kiűzését,
amely egy versenyen első lett, ezért királyi ajtónálló címet kapott. A
királyi gyűjteményben Tiziano képei hatottak rá leginkább, Fülöpről és
Carlos infánsról festett egész alakos portréi is a velencei hagyományt
követik. Míg sevillai képei sötétek és részletgazdagok, e világos
háttér előtt álló alakoknak csak arcát és kezét emelte ki.
1628-ban
Madridban találkozott Rubensszel, az ő hatására Itáliába látogatott.
Két év szabadságot és ajánlóleveleket kapott Olivarestől és a
királytól, s 1629-ben Genovába hajózott. Velencében Tintoretto
festményeiről, Rómában Michelangelo Utolsó ítéletéről, Raffaello
képeiről s a Villa Medici antik szobrairól készített rajzokat. Nápolyon
át tért haza 1631-ben, művészetének nagy lendületet adott az út,
Itáliában festette a József és testvéreit és a Vulcanus műhelyét. Ez
utóbbi igazi munkásokkal valódi kovácsműhelyt állít elénk, csak Apollón
sugárzó alakja utal a mitológiára. E művekben a tér, a fény, a távlat
és a színek újszerű kezelése juttatta közelebb a látvány hű
megjelenítéséhez.
Madridban is alkotott mitológiai képeket a
portréfestés mellett. Utolsó vallási képei: Szűz Mária megkoronázása,
Krisztus a kereszten. A Buen Retiro palota tróntermébe festett
lovasportréi a rubensi és tizianói tradíciót követik. Az 1635-ben
elkészült Breda átadása Velázquez egyetlen történelmi képe, s e műfaj
európai csúcspontjának tartják. A németalföldi szabadságharc eseményét
bemutató kompozíció Rubens-t követi, a főalakok portrészerű formálása s
a pontos környezetrajz a jelenlét benyomását kelti.
Újszerű művei modelljeit
vadászaton ábrázolják (IV. Fülöp vaddisznó-vadászaton). A Hölgy
legyezővel egyike kevés számú, kötetlen stílusú női portréinak,
érzékeny megformálással. Az udvar bolondjait és törpéit is megfestette,
itt nem kötötték előírások s megláthatta bennük az embert. Legnagyobb
szeretettel plebejus, paraszti figuráit ábrázolta, olykor mitológiai
témák ürügyén (Ivók), máskor portréi alá ókori neveket írt:
Démokritosz, Menipposz vagy Aiszóposz.
1649-ben ismét Itáliába
utazott, a király ajándékaként számos képet vitt X. Ince pápának.
Műkincseket is vásárolt, Velencében Tiziano-, Tintoretto- és
Veronese-képeket szerzett, freskókészítőket hívott meg Madridba,
Rómában találkozott Berninivel és Poussinnel. X. Ince portréja egyike
legjobb hivatalos műveinek, az arc megjelenítése, a háttér kialakítása
és színei pályája egyik csúcspontját jelentik.
Velázquez
itáliai művészeti társaságok tagja lett, s két, a Villa Medicit
ábrázoló képe szinte Manet impresszionizmusát vetíti előre. Otthon
Tiziano hatása alatt festette a Venus a tükörrel-t, ez volt a prűd
Spanyolországban az első akt. A hasonló képeket kiátkozással és
száműzetéssel büntette az inkvizíció, ám Velázquezt aligha lehetett
száműzni, így valahogy lenyelték a Venust, de utána Goyáig ilyet senki
nem festett. Fülöp, aki kamarássá tette, távolléte alatt újra nősült, s
ő sorra festette Ausztriai Mária Anna és gyermekei arcképeit. Fülöp
időskori portréja egyik legközvetlenebb műve, kései képén, az
Udvarhölgyeken ő maga is látható, amint a királyi párt festi.
Követői
és tanítványai nemigen voltak, csak a 19. században ismerték fel
jelentőségét. "Ő az első európai a spanyol művészetben. De még ő sem
egészen az. Ezen belül még ő is spanyol maradt" - írja Richard Hamann
esztéta. Plebejus művész volt udvari festőként is, oly rútra festette
lebiggyedő szájú Habsburg-modelljeit, hogy alig érthető realizmusának
sikere.
1660. augusztus 6-án halt meg Madridban és a San
Juan-templom kriptájában temették el. A templomot 1809-ben lebontották,
a sír helyét nem ismerték. 1998-ban régészek hiába keresték, majd
kiderült, hogy III. Károly alatt, 1759-88 közt több személyt
újratemettek a San Plácido templomban, köztük öt Silva utónevűt. A
testet DNS-vizsgálattal sem tudták azonosítani.
(Múlt-kor/Panoráma)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!